автор: Маги Благоева
От години се опитваме да опишем богатството на взаимодействия и учене и всичките възможни форми на учене, които се случват свободно, с лекота и удоволствие на местата, където има свобода в изборите.
Опитваме се да опишем всичко това по различни начини и под различни форми – със споделяния, кратки статии, обобщения, снимки, филми, видеа.
Ето го и поредният опит – представяме ви тази малка схема, която донякъде обхваща, систематизира и обобщава (с уговорката, че съвсем не е най-пълния и изчерпателен вариант) в един схематичен вид възможните опции от гледна точка на това кой е водещият и кой е следващият и въобще – кои са участниците и какви са ролите им.
Спектър на Учене и Взаимодействия Възрастен – Дете
(Обръщаме внимание, че нарочно не акцентираме на ролите в които влизат – Учител-Ученик, а ги представяме чрез техните биологични характеристики (в случая – възраст) – Възрастен-Дете, защото виждаме ежедневно как тези роли – Учител-Ученик не са застинали позиции, а гъвкави образи, които сменят местата си често дори в рамките на една-единствена интеракция – възрастният става учещ се и научава нещо ново през и чрез детето и обратното – детето учи през и чрез възрастния.)
Спектър на Действия, Учене и Взаимодействие между деца и възрастни в Център за демократично учене (и всяко демократично училище)
Планирани от Детето, Водени и
Извършвани от Детето (Child Planned, Child Directed) |
Планирани от Детето, Водени и Извършвани от Детето, Подкрепени (подпомогнати) от Възрастен
Child Planned, Child Directed, Adult Supported |
Планирани от Възрастния, Извършвани от детето
Adult Planned, Child Directed |
Планирани от Възрастния, Извършвани от детето, Подпомогнати от Възрастния
Adult Planned, Child Directed, Adult Supported |
Планирани от Възрастния, Извършвани от Възрастния
Adult Planned, Adult Directed |
Детето е инициатор и създател, Възрастният е наблюдател, участник (евентуално).
Децата учат чрез дейностите, които сами измислят и извършват и чрез това да бъдат с другите и да ги планират и извършват с други деца. Възрастният може да се включи или да не се включи в зависимост от това дали е поканен или не, ако се включи, той е просто участник, цялото действие, взаимодействие и дейност се контролира и ръководи от детето. |
Детето е инициатор и планира дейността си. Възрастният е помощник, подкрепа – за пространството или за нужните материали и средства, необходими за изпълнение на дейността. | Възрастният измисля и планира, след което оставя пространство на детето без да се намесва, за да види то как ще извърши дейността, как ще я въплъти в себе си, как ще я реализира, да даде възможност за различни видове изпълнение, да провери как се възприемат или следват инструкции, да даде възможност да се привнесе от собствените идеи и критично мислене. Възрастният е организатор. | Възрастният планира и организира различни дейности, в които основната действаща роля е на Детето. Възрастният може да се включи за помощ и подкрепа, но активната част в изпълнението отново е в детето. Възрастният е фасилитатор | Възрастният е инициатор, създател и ръководител на дейността.
Той я и изпълнява. Детето е получател, възприемащ информация, знания, умения. Това е познатата традиционна у нас класно-урочна система, в която Възрастният е учителят, който подготвя урока и го предава на децата, а те слушат. Активната част е във Възрастния, Детето е пасивен възприемащ – наблюдател. |
В традиционната система у нас все още съществува основно и само ученето от петата колона – възрастният е инициатор, създател и ръководител. Той е дори и изпълнител. Детето само възприема. То е пасивен наблюдател. Това ограничава изцяло всички други възможни начини на учене, които допринасят по един обогатяващ начин за разширяването на света на Учещия се, за неговото развитие и израстване. Един, двама или десет възрастни не могат да обхванат всичко, от което едно дете може да се заинтересува и не могат да го измислят и поднесат точно по начин, по който на детето ще му е най-привично да го научи. Но едно дете може да направи това. И то го прави. Ако има възможност и свобода.
Именно затова свободата в ученето е обогатяваща и разширяваща възможностите.
Нашите наблюдения показват, че в ежедневието си децата, необременени от ненавист към ученето (провокирана от време, прекарано на места, в които е имало натиск за учене и много структурирано учене, което е в противовес на естественото човешко учене) включват действия, учене и взаимодействия и по петте налични начина. Те естествено практикуват различни форми на интеракция и учене и съвсем естествено разширяват и обогатяват света си.
Затова нашият основен принцип, който предхожда принципа за свобода в ученето и служи за негова базова обосновка и фундамент (стои като причина защо избираме свобода в ученето) е доверие и уважение в детето – защото то може и знае.