Skip to main content
Унитиера

Нова искрица надежда: историята на Унитиера

“Нова искрица надежда: историята на Унитиера”, 69 минути

Re-learning Hope: the Story of Unitierra, Мексико

Режисьори: Уди Мандел и Кели Тийми

прожекция и дискусия

12.03.2020 г., четвъртък

18:30 – 21:00 ч.

осигурен детски кът 

„Нова искрица надежда: историята на Унитиера“ разказва за автономен университет в Оахака, Мексико, създаден през 2001 г., който е потопен в социалните и местни регионални движения. Филмът проследява „изплуването“ на Унитиера от тази среда и свързана с това силна критика към традиционното образование и възпитание. В същото време лентата е обнадеждаващ пример за това как общностите поемат контрола върху собственото си обучение и оформят екологичен път за своите общности, въпреки заобикалящото ги всеобщо насилие.

Режисьорите Уди Мандел и Кели Тийми повдигат редица важни въпроси, свързани с целта на образованието и какво е необходимо за създаване на дълбоко екологично съзнание и връзка с общностите. Изследват как можем да се научим на автономност и живот в общност. Близо 500-годишната борба на коренното население в Оахака и Чиапас срещу налагането на друг начин на живот е вдъхновение, което Унитиера приема присърце. Докато участниците в Унитиера учат заедно с местните общности, те успяват да пренапишат своя бит и начина си на живот, за да станат по-самостоятелни и в баланс с техните местни екологии. На фона на множеството кризи, повлияващи различни икономики, политически институции и общности, Унитиера популяризира начина на съвместен живот и учене, което ни вдъхновява, показвайки ни, че друг свят е наистина възможен.

Университетът представлява самообразователно пространство, където ученето е аспект от ежедневието, може да бъде извършено от всеки, като едноевременно е и организация, и мрежа за обучение, изучаване, размисъл и действие. Ученето се разбира като автономна и радостна дейност на свободни хора. Ученето и изучаването имат за цел да създадат начин на съществуване и живот извън патриархата, държавата-нация, капитализма и формалната демокрация. По думите на един от неговите основатели, Серхио Белтран, Унитиера е „инициатива, която улеснява достъпа до обучение за всички онези, за които училището не е подходящо място за учене.“ Моделът е силно повлиян от работата и мисленето на Пол Гудман, Джон Холт, Густаво Естева и Иван Илич.

Унитиера е опит да се отговори на разбирането, особено сред коренното население, че доминиращата държавна образователна структура възпрепятства децата им да научат това, което им е необходимо, за да продължат да живеят в своите общности и да допринесат за общото благо и устойчивостта на територията. Мястото се ангажира да възвърне и възстанови условията, в които коренното население традиционно се е учило по свой собствен начин.

В университета се насърчава усвояването на традиционни умения. В този процес се прилага един от принципите на Илич: „Истинското учене може да бъде само небрежната практика на свободни хора.” Техните студенти учат всичко, което искат да учат – практически професии, като градско земеделие, видео продукция или социални изследвания – или пък области като философията или комуникациите. Те придобиват своите умения от практикуващите в професията или областта на обучение и чрез прилагане на тези умения чрез чиракуване. След това студентите се връщат в своите общности, за да практикуват и споделят наученото, и да разберат по този начин какво означава да бъдеш ценен член на своята общност.

Унитиера споделя своя опит с други хора и организации за създаването на подобни автономни проекти, като Университетът за земята в Чиапас, Университетът за земята в Пуебла, Университетът за земята в Калифорния и Университетът за земята в Сан Пабло Хуицо, Оахака.

Унитиера споделя страстта и ангажимента да учим на свобода, да учим това, което искаме…

Молим да се регистрирате за прожекцията ТУК!

Пълна програма Фестивал (не)Възможното образование 2020

ФБ събитие

За контакти с организаторите:

E-mail: kinozaobrazovanie@gmail.com

Телефон: 0898 912365 Нели Керемидчиева/ 0885 981 880 Станимира Иванова

Вашият коментар